7. ledna 2015 – masakr v redakci Charlie Hebdo

Při běžné redakční poradě francouzského publicistického plátku Charlie Hebdo přišlo v roce 2015 o život dvanáct lidí. Teroristický útok měli na svědomí dva islámští radikálové, kteří se přišli na poradu podívat s kalašnikovy a jedním granátometem. K útoku se posléze přihlásila jemenská větev Al-Káidy.

Mezi obětmi byl sám šéfredaktor Stéphane Charbonnier, známý pod pseudonymem Charb. Když se v roce 1992 přidal k redakci jako satirik a karikaturista. Islám byla jeho specialita, vycházela mu série kreslených příběhu o Mohamedovi.

Zesměšňování různých náboženských skupin, především křesťanství a judaismu, je nepostradatelnou náplní každého čísla. Není se proto čemu divit, že se stal středem pozornosti náboženství, které si zkrátka špinit jméno a své poslaní, nenechá. 

„Ve všech číslech Charlie Hebdo za posledních 22 let nebylo jediné, ve kterém by nebyly karikatury papeže, Ježíše, kněží nebo rabínů, imámů a Mohameda,“ řekl tiskový mluvčí časopisu Richard Malka pro zpravodajskou agenturu AFP. Členové časopisu sami nepovažují svou protináboženskou tvorbu za útočnou, pouze za zesměšňující.

„Je suis Charlie“

Tento nápis se objevil na obálce čísla časopisu, které vyšlo v sobotu po středečním teroristickém útoku. Vydání, které se vžilo jako „číslo přeživších“, byl nejprodávanějším číslem v historii.

Náklad se z obvyklých 60 tisíc zvedl na tři miliony výtisků, které doputovaly do pětadvaceti zemí. Na obálce se objevil plačící Mohamed s nápisem v ruce, který říká „Já Charlie“. Nad hlavou se mu v zeleném pozadí vyjímá nápis „Vše odpuštěno“. Autorem karikatury, která tradičně otevírá časopis se stal karikaturista Luz, přeživší masakru.

Pár měsíců po události se v Praze se také objeval na různých místech demonstrativní nápis „Je suis Charlie“ na černém pozadí. Obětem incidentu tak chtěla vzdát úctu reklamní společnost JCDecaux.

Po dobu čtrnácti dnů se na 270 plochách vylepovaly pouze plakáty vyjadřující solidaritu s útokem proti francouzským novinářům. Podle Pavla Slabého, tehdejšího ředitele firmy, se na několik dní stal odkaz k obálce symbolem boje za svobodu slova.

Přidat komentář